Verkligt viktig vila

Tom tid. Det har pratats en del om detta, och jag kan inte nog betona hur viktigt det är – och dessutom är det som sägs som aktivitet och vila ofta förenklat på ett sätt som gör att vi missar den tomma tiden. Världen och vår vardag blir också effektivt ordnad, så att det uppstår allt mindre tom tid under dagarna. Vi kan välja när ett tv-program startar, vi kan oftast schemalägga våra åkturer med kommunala färdmedel så att det uppstår minsta möjliga väntan, och även när vi faktiskt behöver vänta är vi många som flipprar med tfn eller lyssnar på en pod. Vi kanske till och med jobbar – och det är ju i alla fall bra! Eller?

(Titta på det här inlägget på Youtube.)

Grejen är att aktivitet och vila (i vaket tillstånd) faktiskt existerar i fyra olika kategorier, vars gränser i hög grad är flytande men som behövs allihop och måste vara i balans för att vi ska må bra:

  • Produktiv aktivitet handlar om sånt som vi kanske eller kanske inte aktivt valt att göra, men som behöver skötas för att vårt liv ska fungera: jobb, mat, tvätt och så vidare.
  • Icke-produktiv aktivitet handlar fortfarande om att göra något, fast vi gör det för att det är roligt, inte för att det är produktivt. Här finns till exempel lek och olika former av sport. Just motion i olika former kan förstås tillhöra både den tidigare och den här kategorin, beroende på vår egen inställning. Och en vän till mig har som hobby att renovera och möblera om i sitt hem – en aktivitet som för mig, när den förekommer, ligger väsentligt närmare ”produktiv aktivitet”!
  • Vila med innehåll är mer passivt. Vi kanske ser på tv, läser eller pratar med en vän (vilket kan gränsa till icke-produktiv aktivitet, beroende på samtalets natur). Detta är vad de flesta människor hänvisar till som vila. Vi ”tar igen oss” genom att låta oss bli underhållna på olika sätt, eller genom att ha sociala kontakter.
  • Vila utan innehåll – ”tom tid” – är en kategori som många missar att den ens finns, eller att den i så fall skulle tillföra något just på grund av avsaknaden av innehåll. Men den är oerhört viktig. Under den tomma tiden är det som om kroppens egen intelligens och det arbete som pågår hela tiden i våra celler får fritt spelrum, utan störande inslag. De här processerna fungerar ju förstås ändå. Sår läker, mat spjälkas och förkylningar motverkas även om all vår vakna tid är full med något. Då verkar dessa processer i bakgrunden, lite som en pågående backup av hårddisken som tuggar vidare med hjälp av det minne och den processorkraft som blir över medan vi jobbar vidare i mer krävande program. Men under den tomma tiden har cellerna förmodligen snarare samma upplevelse som man har på banken sedan man stängt för kunderna och äntligen kan börja arbeta! 😉

För många av oss är det verkligen tur att kroppen klarar att sköta i princip alla sina uppgifter i bakgrunden, eftersom vi är dåliga på att ta den där tomma tiden. Men sedan finns det människor som, likt en vän till mig, ibland trivs bäst med att sitta och fundera i soffan. (Jag är ganska säker på att min kropp skulle vilja byta hjärna med hennes i några dagar 😉 .) Det ger kroppen en fantastisk möjlighet att använda hela processorkraften och allt inre utrymme för att göra det den behöver göra. Vi sover vi inte, utan vi vakna och närvarande – men vi är närvarande med ingenting, eller med de tankar som uppstår i stunden. Det är ”vila utan innehåll”; en stund när vi låter vår instinktiva intelligens sätta sig vid spakarna utan att tro att vi nödvändigtvis vet bäst hela tiden.

Men om man då inte är som min vän, som tycker om att sitta och fundera i lugn och ro då och då – vad ska man göra då? Måste man planera in en meditationsstund varje dag? Nja. Man kan förstås göra det. Antingen kan man ställa ett larm (och för sköna ”larm” som passar för meditationsstunder eller andra pauser som man vill avsluta på ett behagligt sätt kan jag varmt rekommendera Insight Timer) och bara sätta sig i soffan en stund och se vad som händer. Ett annat alternativ är att använda så kallade aktiva meditationer som exempelvis Osho skapade många av. Om du har en timme till övers och vill skaka av dig en hektisk eller strulig dag så att kvällen blir mer avslappnad kanske Osho Kundalini passar bra (länken leder till musiken på Spotify – här hittar du instruktioner för de fyra stegen om du behöver). Om du i stället vill ha hjälp att komma till ro inför natten kan Nadabrahma vara skön att göra (instruktioner här).

Men livet erbjuder faktiskt många, många andra ”tomma” stunder, även om många av oss gjort sitt bästa för att rensa bort de flesta av dem! Den gemensamma nämnaren för i stort sett alla dessa stunder är nämligen att vi väntar på någonting och inte har kontroll över hur lång stunden blir. Vi väntar på vår tur i kassan, på banken, på busshållplatsen. Vi väntar på en vän som ska följa med ut på promenad och kom på i sista stund att hon ville leta rätt på sina extragoa vintervantar. Vi väntar på flygplatser, i bilköer och på massor, massor av andra saker.

Om du är som jag väcker den här sortens stunder inte så mycket känslan av avslappning och lugn, utan snarare irritation och otålighet. Men en dag kom jag på mig med att tänka en tanke som lät ungefär så här: Kan de skynda på lite där, så att jag kan få komma hem och vila! Det var först senare som det slog mig hur bakvänt det var att inte kunna tillåta mig att vila när det ändå inte fanns något att göra (i stället för att tycka att jag behövde önska att det vore annorlunda, så att jag fick komma hem och vila som jag hade tänkt mig. Men det var ju det där med kontroll 😉 ).

Så det kanske är dags att omvärdera de där små – och ibland längre – pauserna som sådana ”irritationsmoment” förunnar oss i vardagen. Eller åtminstone börja se och utnyttja den möjlighet som de ger oss att ta ett djupt andetag och låta oss och livet vara precis som vi är en stund, utan att göra någonting alls.

Medan jag satt och skrev på det här blogginlägget fick min man syn på ett väldigt passande citat från Albert Einstein som han återgav för mig: Kreativitet är en restprodukt av bortslösad tid. Om vi kan komma ihåg det (kanske samtidigt som vi minns John Lennons ord Tid som det var roligt att slösa bort är inte bortslösad) kan det hjälpa oss att skapa balans i våra aktiviteter. Det tomma och oproduktiva är högst produktivt. Verkligen ♥

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publicerad av Cicci Lyckow Bäckman