Tankebrus och självhypnos

Här kan du se blogginlägget på Youtube (ca 13 minuter).

Vi människor tänker väldigt mycket – de flesta av oss, åtminstone. Det är inte alltid vi är medvetna om vad vi tänker –  själva verket är det vanligast att vi inte är vare sig medvetna eller, som följd av det, särskilt nytänkande när det gäller det mentala material som går på loop i huvudet. Det finns forskning som visar att vi tänker omkring 60 000 tankar per dag, och de flesta av de tankarna är ganska automatiska och omedvetna. Dessutom är den övervägande majoriteten sådana som vi tänkte även igår. Den ”automatiska tankesändningen” är inte särskilt kreativ.

Men de här tankarna påverkar oss ändå – eller ännu mer, kanske just på grund av sin monotoni. Du vet när man får höra samma sak dag ut och dag in. Det kan vara budskap från samhället, skolan, föräldrarna eller något annat håll – men upprepningen gör att man blir tillvand på vissa sätt att tänka. Tänk då hur påverkade vi blir av de där automatiska tankarna. Vi uttrycker dem, tror på dem, lyssnar (kanske ofta omedvetet) på dem dag efter dag, på bästa sändningstid. Inser du vilken bra reklamplats de där tankesändningarna är? De blir ett slags ”självhypnos” som för nästan alla pågår oavsett om vi vill eller ej – och ofta vet vi inte riktigt vad hypnosen innehåller!  Och det är ju inte som om vi bara kunde sluta tänka på tomgång. Om vi inte är mycket erfarna meditatörer och ägnar oss åt att just sitta i meditation många timmar om dagen så kommer vi att tänka automatiska tankar. Men hur väljer man då vilka tankar som ska snurra där, i vår automatiska inre pausmusik? Det finns ganska gott om tekniker för ”hur man väljer” och de kan vara användbara – men de påverkar ju främst de aktivt medvetna tankarna.

Om vi blir lite uppmärksamma kan vi märka att vi har kluster av favorittankar och -områden dit uppmärksamheten ofta tar vägen när den får vandra fritt. Till exempel när vi mediterar, eller försöker meditera 🙂 , får vi ofta chansen att upptäcka vilka dessa är. Det kan kännas lite bökigt i början, men det är ganska lätt: när du upptäcker att tankarna börjat vandra, följ dem tillbaka. Vad var det för tanke som fångade din uppmärksamhet? Och det funkar förstås även under andra aktiviteter, eller när som helst. Vart går ditt fokus?

När vi märker hur det förhåller sig kan det väcka känslan av att NU MÅSTE JAG ÄNDRA DET HÄR IDAG! Men första steget till förändring är som vanligt medvetenhet. Det luriga är att våra försök att styra upp och förändra ofta utgår från just tonen i det där omedvetna, lågintensiva bakgrundssurret. För många av oss är det fyllt av saker som omedveten självkritik, rädsla, stress och kanske en föreställning om att vi måste lida tillräckligt för att förändras – kort sagt, negativitet.

Många av de tankar som vi kanske upplever som negativa eller dåliga har från början kommit till för att hjälpa oss på något sätt. Det kanske låter konstigt – hur kan självkritik och missnöje vara hjälpsamt? Men för det barn vi var när vi grundlade tankemönstren – för de har oftast sina rötter i barndomen, även om själva ytterkläderna på en viss tanke kan ha ändrats genom åren – var kanske självkritiken ett försök att leva upp till föräldrarnas önskemål, så att jag skulle bli älskad. Missnöje kan vara något vi upprätthåller för att vi undermedvetet eller helt medvetet tror att det ska motivera oss att förändras. Och så vidare.

Genom att bli uppmärksam på hur det går till och börja välja fokus mer aktivt kan jag efter hand börja förändra underlaget för ”hypnosen” – inte främst för att jag ”väljer nya tankar” utan för att jag löser upp de omedvetna hindren, blockeringarna och negativa mönstren genom att kasta ljus över dem och bjuda in dem i medvetenheten.  Det är viktigt att se vilken den underliggande tonen är, så att jag inte försöker ”ändra mina negativa tankar” med mer av samma vara (t ex kritisera mig själv för att jag är så självkritisk). Var mjuk, och nyfiken.

När vi möter oss själva och det vi upptäcker inom oss – antingen det är tankar, känslor eller någonting annat – med vänlighet, respekt och kärlek, så är det precis vad som behövs. Det får det som skaver och styr snett att börja förändras, inte för att vi tvingar mönstren att förändras, utan för att de inte kan låta bli. Det som varit automatiskt och omedvetet blir medvetet och valbart, och det är klart att vi inte medvetet väljer att fortsätta tro på tankar som vi ser inte är sanna. När vi en gång sett att repet på marken inte var en orm utan bara ett rep är det svårt att se en orm igen när vi tittar på det, även om vi skulle försöka. Lite så fungerar våra inre förändringar också ♥

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publicerad av Cicci Lyckow Bäckman