Se över profilen

Har du upptäckt hur praktiskt det är med olika profiler på telefonen? En nattprofil som kanske stänger av 4G och ljud, eventuellt med undantag för vissa telefonsamtal som du vill släppa igenom även på natten. En hemmaprofil som använder ditt trådlösa hemmanätverk och har ljudnivåer för samtal och aviseringar som är lagom hemma. En mötesprofil som ställer aviseringar på vibration så att du märker när de kommer men inte stör på mötet. Och så vidare. Jag använde egentligen inte profiler förrän för några år sedan då jag insåg att jag kunde ställa in dem så att de valdes automatiskt, utifrån var jag befann mig eller andra kriterier som telefonen automatiskt kunde snappa upp – men sedan jag kom på det har jag njutit av att ha lagom volym och rätt inställningar utifrån det aktuella sammanhanget. Jättebekvämt.

Och de flesta av oss, oavsett om vi bryr oss om att skapa profiler på telefonen eller inte, har faktiskt automatiska profiler för oss själva utan att vara medvetna om det. Vi har en semesterprofil. En jobbprofil. En helgprofil, och kanske till och med en fredags- och/eller måndagsprofil. Föräldrar har helt säkert en föräldraprofil. De av oss som gillar inre utveckling har kanske en kursprofil eller en yogaprofil. Och i alla dessa olika profiler prioriterar vi, precis som i telefoninställningarna, olika saker. På jobbet ska vi prestera. Som föräldrar ska vi ha koll, veta saker, svara på frågor, beskydda och uppfostra och finnas där. På yogamattan fokuserar vi på kroppen och inre processer. När vi går och får massage slappnar vi förhoppningsvis av och tar emot. Och så vidare.

Det här beror på att vårt psyke gärna generaliserar. Vår hjärna är skapt för det. Evolutionen har ägnat många, många år åt att lära kroppen och psyket att sköta saker automatiskt så att vi får tid över till annat. Men det gör också att de flesta av oss har olika lägen som vi växlar mellan, tydligt åtskilda för ökad effektivitet. Och när vi är med barnen, eller ägnar oss åt sport eller en hobby, ja, då har vi den ”profilen” inställd och prioriterar det som är lämpligast för det sammanhanget.

Allt det här är ju ganska rimligt när man tänker efter. Men det gör också att de flesta av oss inte är så jätteduktiga på att känna efter hur vi mår medan vi till exempel är på jobbet. Varför skulle jag göra det? Tänk om jag upptäcker att jag känner mig trött och ledsen – jag har ju ändå inte tid att vara trött och ledsen nu. Det är nog väldigt få av oss som har en ”ta-hand-om-mig-självprofil” som går in med samma automatik. (Många har dock en sjukprofil, och det kanske är kroppens sätt att få den där tiden ibland i alla fall!) När tar du hand om dig själv? Och, mer specifikt, när känner du efter? När tillåter du dig att vara precis som du är, är nyfiken på hur det är, utan något annat mål än att lyssna på dig?

Om vi upptäcker att svaret på de frågorna är ”aldrig” eller ”väldigt sällan” är det lätt hänt att Bror-Duktigprofilen aktiveras och vi börjar planera in sådan tid i kalendern (eller, vanligare, känner oss stressade av det faktum att vi inte gjort det och att det kanske inte ens finns någon tid att planera in det på). Ok, bra. Om det händer dig så har du faktiskt automatiskt tagit första steget på vägen mot att bli mer närvarande och göra ”medvetenhet” till en funktion som kan fungera inom ramen för de vanliga profilerna: du har iakttagit en inre reaktion.

Vi tror så ofta att vi måste ändra, fixa, förbättra eller utveckla – men när det gäller inre utveckling kommer meningsfull förändring inifrån. Din uppgift är att tillåta dig att vara som du är (och du kan givetvis börja göra saker annorlunda om du upptäcker att det är det du vill). Att vara närvarande med dig själv, till exempel se vilken roll du just nu spelar (kanske ”anställd” eller ”förälder”) och se om du kan låta det vara en roll, inte en begränsning för vad du får vara medveten om och inte.

Låt det bli ett litet nyfikenhetsprojekt att iaktta vilka ”profiler” som aktiveras i din vardag och undersök vilka funktioner och begränsningar som verkar ingå i dem. Du behöver inte göra mer. Profilerna har upprättats av det undermedvetna, och det undermedvetna kommer att börja förändra (eller lösa upp) dem efter hand som medvetenheten – det vill säga din nyfikenhet och ditt icke-värderande intresse för dig själv – ökar. De flesta av oss vill ju ha någon som bryr sig och intresserar sig för oss. Varför inte börja själv? 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publicerad av Cicci Lyckow Bäckman