Hitta tillbaka till dig

Det här är en övning som hjälper dig att finna dina egna vägar till att hitta fotfästet, ladda batterierna och känna igen dig själv igen. Det är anpassad från övningen ”Hitta dina resurser” i boken Din personliga energiDu kan dela upp frågorna så att du tar enbart den första och sedan väntar tills nästa sittning innan du fortsätter med nästa, eller också kan du gå igenom dem allihop efter varandra. Det viktiga är inte att du kommer fram till alla svar under själva övningen. Det handlar om att öppna en dörr och starta en process, med intresse och nyfikenhet och utan fokus på resultatet. Ju mer helhjärtat du gör övningen, desto mer sannolikt är det att det dyker upp svar på frågorna antingen under tiden eller i vardagen. (Längst ner hittar du en länk till guidningen på Youtube.)

Börja med att blunda, ta några djupa andetag och släppa taget om det som för närvarande pågår runtomkring dig eller det som hänt tidigare under dagen.
När du har funnit centreringen inom dig, reflektera över frågorna nedan.

Vilka aktiviteter gör mig glad över den jag är?

Det är förmodligen aktiviteter eller sammanhang där du känner att du kan vara dig själv, där du kan engagera dig helhjärtat och där du känner att de egenskaper som du gillar mest hos dig själv kommer till uttryck.

Vad är mitt ”ankare” i livet – vad har hjälpt mig igenom svårigheter?

Har du tidigare haft fysiska, mentala eller känslomässiga problem – när du var liten, som tonåring eller i livet som vuxen – och hittat ”andningshål” som hjälpt dig? Gör du fortfarande dessa saker (eller någon motsvarighet)? Om inte, varför slutade du?

Vilka inre tillstånd känns viktigast för mig att behålla kontakten med?

Vi har olika preferenser. För någon känns det viktigt att känna sig levande, för någon annan att uppleva en inre balans, för en del är det känslan av kärlek. Vad är det för dig?

Vilka aktiviteter bidrar till att upprätta dessa inre tillstånd igen?

Det här är förstås samma fråga som de tidigare, men från en lite annan vinkel. Vad hjälper dig att hitta den där sköna inre känslan av kontakt med dig själv?

De saker du kommer på eller minns från tidigare i livet behöver inte vara så ambitiösa, utan det kan vara småsaker som sker i vardagen – några tysta minuter för dig själv, att tillbringa tid med en särskild vän, ett medvetet andetag, en kort promenad på lunchen, fysisk träning i någon form, ett visst mentalt fokus, att måla eller dansa. Det behöver inte heller vara många olika saker, utan det kan räcka med en lite större aktivitet som du kan göra någon gång under dagen eller veckan eller någon mycket liten sak som du kan smyga in många gånger varje dag. Huvudsaken är att det är något som öppnar för kontakten med dig själv.

Avsluta med att bara sitta tyst och uppskatta de olika saker du skrivit ner. Känn hur mycket det skulle tillföra i ditt liv om du gjorde mer av dem. Fatta inga beslut eller avlägg löften om hur framtiden ska se ut – bli bara medveten om hur mycket du uppskattar just de här sakerna.

Relaterade produkter: Samtliga guidningar i samlingarna Närvaro, självkänsla, lugn och Vägen till en levande vardag kan passa dig, beroende på vad det är du söker. Spåren finns att köpa separat och som hel samling/cd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publicerad av Cicci Lyckow Bäckman